Biologisch moet rustig groeien. In sector special: Biologisch
Het biologisch segment staat er goed bij. Het gebrek aan keiharde groeistimulansen, zo eigen voor biologisch, geeft een natuurlijke wind in de zeilen. Het verhaal over biologisch slaat aan en consumenten lijken partij te gaan kiezen. Dat beweegt de voedselketen om meer en meer aandacht aan het biologische segment te besteden. Gematigde groei is het resultaat, heel passend bij het natuurlijke karakter.
Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
Supermarkten doen weinig om biologisch eten en drinken te promoten in hun wekelijkse folders, blijkt uit ons onderzoek. We bekeken al het eten en drinken dat het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond. Bij Albert Heijn, Plus en Lidl nam biologisch slechts rond de twee procent van de ruimte in, bij de Aldi was dit rond de één procent.
Biologisch boerengeluk
Wakker Dier heeft Team Vier de opdracht gegeven een onderzoek uit te voeren onder biologische boeren. Door middel van een enquête is onderzocht of biologische boeren gelukkiger zijn en konden zij bovendien hun mening geven over de vee-industrie.
Sectorspecial biologisch
Special over de biologische sector. Met artikelen over: 1) Het biologisch segment moet rustig groeien. 2) De biologische sector in de VS. 3) Bio Brass in Zeewolde: biologisch telen met beleid. 4) Biologische landbouw in Italië. 5) Kansen op de Belgische biomarkt. 6) De Poolse landbouw kent gunstige uitgangspunten voor de ontwikkeling van een biologische landbouw. 7) Biologische landbouw in Turkije. 8) Biologische landbouw in Argentinië. 9) Biologische fruitconcentraten van Ariza. Tot slot de top 10 landen met biologische landbouwgrond
Bio Brass: biologisch telen met beleid. In sector special: biologisch
Vroeger was biologisch voedsel iets voor stoffige alternatievelingen, die de wormstekige appels en de bruine plekken op hun bloemkool voor lief namen. Die tijd is allang voorbij en er is een enorme, gestaag groeiende markt voor kwalitatief hoogstaande, biologisch geteelde groenten en fruit. Een buitenkans voor slimme ondernemers met een langetermijn visie, bewijst het bedrijf Bio Brass in Zeewolde
Concurrentieanalyse biologisch uitgangsmateriaal
Binnen dit onderzoek is een concurrentieanalyse van de biologische sector uitgevoerd. Dit is specifiek gericht op het in kaart brengen van de invloed die het verplicht stellen van biologisch uitgangsmateriaal heeft op de concurrentiepositie van Nederlandse biologische sector. Dit is gedaan aan de hand van vier gewassen, te weten consumptieaardappelen, winterpeen, zaaiuien en trostomaten. Deze gewassen worden voor een groot deel geëxporteerd naar met name Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.De productie en de productkwaliteit van de gewassen blijft gelijk indien biologisch in plaats van gangbaar, niet ontsmet uitgangsmateriaal wordt gebruikt. Voor alle gewassen geldt dat de prijs van het biologische uitgangsmateriaal hoger is. Dit vertaalt zich in een hogere kostprijs voor deze gewassen indien biologisch uitgangsmateriaal wordt gebruikt. Voor aardappelen worden weinig problemen verwacht, doordat de sector hiervoor zelf initiatieven heeft genomen.De verwachting van de sector is dat bij verplicht gebruik van biologisch peen- en uienzaad in Nederland de concurrentiepositie op korte en langere termijn verslechtert.
Hoe biologisch is de toekomst? : biologisch wel gewaardeerd, maar niet gestimuleerd
De biologische sector is een serieuze aandeelhouder van de toekomstige agrarische sector. Daar hoort een gelijkwaardig speelveld bij. Een actief stimuleringsbeleid met investeringen in marktontwikkeling, kennisontwikkeling zou nog passender zijn.
Biologisch: vitaal en duurzaam
In deze beleidsnota heeft de Rijksoverheid, in het bijzonder het Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), het beleid in termen van instrumenten en doelstellingen voor de periode 2005-2007 neergelegd. De duurzaamheid van zowel landbouw als milieu behoren tot de belangrijkste beleidsdoelstellingen van het hedendaagse gemeenschappelijke landbouwbeleid (het ‘GLB’). Met de Beleidsnota biologische landbouw wil LNV de biologische landbouw in Nederland stimuleren. Na de eerste nota biologische landbouw (2001-2004) heeft LNV een tweede nota opgesteld voor de periode 2005-2007 (de Beleidsnota). De leerpunten van de eerste periode zijn verwerkt in deze tweede nota. De Beleidsnota noemt de volgende doelstellingen: “De bijdrage die de biologische landbouw kan leveren aan de verduurzaming van de Nederlandse land- en tuinbouw wil het Kabinet verder versterken. De biologische landbouw zal hiervoor een stevige positie moeten innemen binnen de Nederlandse landbouw en zichzelf moeten blijven ontwikkelen om ook in de toekomst te voldoen aan de duurzaamheidseisen van de consumenten. Hiervoor is de medewerking van alle betrokken partijen cruciaal. Het Kabinet zet zich in om de volgende ambities te bewerkstelligen: • 10% areaal biologische landbouw in 2010; • 5% consumentenbestedingen biologisch in 2007; • innovatieve kracht versterken. In een ex post evaluatie wordt beoordeeld of de doelen bereikt zijn, hoe effectief en efficiënt dit gebeurd is en welke obstakels onderweg overwonnen zijn. Hieruit komen belangrijke leerpunten die meegenomen kunnen worden in nieuw te vormen beleid.
Biologisch wordt mainstream (ooit)
De biologische landbouw in Nederland groeit, maar is op dit moment nog geen 5 procent van onze voedselproductie. Hoe komt dat? De hoge grondprijzen en de Nederlandse cultuur van goedkoop voedsel zitten groei in de weg, zeggen Wageningse onderzoekers.
Exportkansen voor biologisch varkensvlees
Duitsland en het Verenigd Koninkrijk bieden in de komende jaren exportmogelijkheden voor Nederlands biologisch varkensvlees, omdat de productie in deze landen niet aan de vraag kan voldoen.
Primaire productiekosten biologisch kuikenvlees
Het doel van dit onderzoek is het berekenen van een normatieve kostprijs van biologisch kuikenvlees op het primaire bedrijf, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen berekende kosten en betaalde kosten. Deze totale kostprijs wordt gerelateerdaan de opbrengstprijs van biologisch kuikenvlees. Ook wordt aandacht besteed aan de knelpunten waar de sector mee te maken heeft. Er blijken nauwelijks mogelijkheden om de kostprijs te verlagen en voor de sector kan groeien moet eerst de afzetmarktgroeien.
Trends in directe verkoop Biologisch 2012
De totale consumentenbestedingen aan biologische voeding zijn in 2012 voor het eerst boven de 1 miljard euro uitgekomen. Dit blijkt uit een inventarisatie van ketenorganisatie Bionext in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. De meeste biologische voedingsmiddelen worden gekocht in de reguliere supermarkten, de biologische speciaalzaken en de 'out of home' sector. Uit de inventarisatie van Bionext blijkt dat in de 'overige verkoopkanalen', waaronder boerenmarkten, boerderijwinkels en reguliere speciaalzaken, voor nog eens 70,1 miljoen euro aan biologische voedingsmiddelen is gekocht.
Meer zicht op succesfactoren voor het biologische product : Prijsexperiment 'biologisch' in supermarkten
Prijsverlaging van biologische producten leidt tot grotere omzet, maar er is méér nodig om het aankoopgedrag van consumenten doorslaggevend te beïnvloeden. Ook actie op punten als promotie, voorlichting, beschikbaarheid en prioriteitstelling is noodzakelijk. Dat is kortweg de conclusie van het prijsexperiment biologische producten van 2006, waarvan het eindrapport onlangs verscheen
Doordrongen van biologisch : goochelen met regeltjes bij omschakeling naar biologisch niet onoverkomelijk
De Natlandhoeve in het Belgisch Limburgse Zepperen is een biologisch gemengd bedrijf. De bedrijfsleider van de hoeve is doordrongen van de principes van de biologische productiemethode. Jos De Clercq: "Biologische landbouw vervult een pioniersrol voor duurzame landbouw." Bij de overgang van gangbaar naar biologische landbouw noemt hij de overschakeling naar een ander rundveeras ingrijpend
Huisverkoop biologisch vlees : handboek
Voor biologische boeren die willen beginnen met de verkoop van biologisch vlees aan huis, is het 'Handboek Huisverkoop Biologisch Vlees' samengesteld. Het handboek bevat o.a. marketingtips en een overzicht van de wet- en regelgeving. Het is opgesteld door Wageningen UR in samenwerking met Biologica en Vereniging Natuurweide.
Keuze voor biologisch is ideologie voorbij
De biologische landbouw groeit met horten en stoten. Na een slechte periode lijken de perspectieven in 2008 weer gunstig. De belangstelling voor omschakeling neemt toe en steeds vaker is de uitdaging de motivatie. Boeren die willen omschakelen, moeten echter wel enkele hindernissen nemen. Ze hikken onder meer aan tegen desinvesteringen en lage inkomens in de omschakelperiode.
Greenpaper Biologisch, wat mag je zeggen?
Om de boodschap van biologisch over te brengen op de consument, is goede communicatie natuurlijk erg belangrijk. Bijvoorbeeld via claims op etiketten, in reclames, in de supermarkt en op de website. Maar wat is biologisch nu precies? Wat kun je erover claimen? Waar is bewijs voor? En wat zegt de wetgeving? Biologisch is een manier van voedsel produceren met veel elementen. Er kunnen daarom veel verschillende aspecten van worden benadrukt in een claim. Bij het formuleren van claims moet natuurlijk wel rekening worden gehouden met de wetgeving. Om jou een handje te helpen, gaat deze Greenpaper daarom over de relevante wetgeving. Daarnaast geven we een aantal belangrijke aandachtspunten en tips, en ten slotte enkele voorbeelden van claims die jou kunnen helpen in de praktijk.
Een biologisch prijsexperiment : grenzen in zicht?
Verslag van een experimenteel onderzoek naar het effect van een verkleining van het prijsverschil tussen biologische en gangbare voedingsmiddelen. Voor dit onderzoek werden in tien plaatsen in Nederland in de meeste supermarkten de prijzen van biologische producten vier maanden lang verlaagd. Het effect op de omzet werd gemeten en de koopmotieven en prijsgevoeligheid van kopers en nietkopers werden door middel van enquêtes vastgesteld.
Prijsvechter aan de slag met biologisch : marges maken bio aantrekkelijk voor alle supermarkten
Bioland is een samenwerking aangegaan met Lidl. Dit besluit heeft in Duitsland veel stof doen opwaaien. Wat zijn de afwegingen van de belangenvereniging voor een verbond met de discounter?